donderdag 16 augustus 2007

Kayenta

Dag 30
Donderdag 16 augustus 2007
Kamer 255
Diner Burger King
Tussenstop Wilson Arch

Vanmorgen wilden we op tijd weg en na het ontbijt laadden we alles in en gingen bij de naastgelegen supermarkt boodschappen doen.
We vonden het wat vroeg voor koffie en zouden onderweg koffie halen.
We stopten bij Wilson Arch, een “gat” in de rots op hoogte. We klommen naar boven om foto’s te maken dat was behoorlijk steil.

Hier was het veel rustiger dan in Arches en nu konden we foto’s maken vlak bij een “window”.
Vandaag was het precies 30 jaar geleden dat Elvis Presley overleed (16-8-1977) en ze draaiden de hele dag Elvis muziek op de radio.

In Monticello was geen koffietentje en later in Blanding en Bluff ook niet, het waren echt gehuchten.
Het viel ons op dat vandaag de scholen weer begonnen waren, er reden schoolbussen en er stonden signs langs de kant om te waarschuwen voor overstekende kinderen.
Vlak voor Mexican Hat moesten we wachten voor road works waar vrouwen stonden met “stop en go” bordjes aan het begin en het eind.
Wat een baan om zo de hele dag in de hitte te staan, het was zeker 30 graden en ze droegen handschoenen, een lange broek, een lichtgevend hesje en een veiligheidshelm.

In Mexican Hat maakten we foto’s van het monument en haalden een (slappe) koffie bij een tankstation. Daarna reden we naar Monument Valley wat we vanaf een afstand al zagen liggen, mooi om zo aan te komen rijden.
Vlak voor de ingang was een stalletje van Navajo indianen waar ze souvenirs verkochten en Nathalie zocht een dromenvanger uit.

Bij de ingang van het park betaalden we 5 dollar per persoon en daarna kon je met je eigen auto een route rijden. Je kon ook kiezen om met een guided tour mee te gaan in een open jeep, kon je lekker stof happen in de warmte.
Het was leuk om er zelf doorheen te rijden en het was goed dat we een 4-wheel drive hadden want het was echt off-road rijden.
Anderen reden met een camper door het park of met een cabrio.
Op stopplaatsen stonden kraampjes met Indianen die sieraden verkochten.
We maakten in de auto broodjes klaar want buiten stuift het teveel.
We vulden een buisje met het rode zand als souvenir.

Bij diverse uitzichtpunten maakten we foto’s, het leek net of die monumenten speciaal voor toeristen neergezet waren met namen als; The Three Sisters, Elephant butte, The Thumb.
Aan het eind van het park keken we rond in de giftshop en Nathalie maakte een herinnering penny.
We vonden wel dat de Indianen die er wonen er een rotzooi van maken, het paste niet in het plaatje al die oude auto’s en hutjes.

Rond 4 uur reden we naar het plaatsje Kayenta en werden vriendelijk geholpen door een Indiaanse vrouw in het Holiday Inn hotel. We kregen een kamer met 3 dubbele bedden, met een aparte slaapkamer.

De kinderen keken naar de film Madagascar op de kamer. We wilden vroeg gaan eten maar er was alleen een McDonalds, een pizza tentje en een Burger King.
Je kon wel eten in het restaurant van het hotel maar dat vonden we meer iets voor het ontbijt.
We kozen voor Burger King en in de verte zagen we noodweer aankomen en het begon hard te waaien. We gingen de auto wassen in een autowasstraat omdat deze helemaal oranje was geworden van Monument Valley.
Rond kwart over acht waren we terug op de kamer.